Wednesday 12 August 2015

Kucing Minum Ais Kosong



Kucing minum ais kosong
Sumber Foto: Google


Minuman kucing yang ditambah dengan beberapa ketul kiub ais
Sumber Foto: Google

Dalam entry ini saya ingin berkongsi pengalaman tentang kucing saya yang suka minum ais kosong. Macam tak percaya bila tengok ketiga-tiga ekor kucing saya suka minum ais kosong.

Bila letak ais kosong dalam bekas minuman kucing, cepat dan laju je kucing-kucing tu minum. Nampak seperti kucing-kucing tu sedang menikmatinya dengan lazat.

Walau bagaimanapun, saya tidak dapat berkongsi gambar kucing-kucing saya sedang minum ais kosong atau aksi lain. Ini adalah kerana kucing-kucing saya tak suka pada cahaya dan bunyi kamera.

Berbalik semula kepada cerita kucing-kucing saya yang suka minum ais kosong. Saya berikan kucing-kucing saya tu minum ais kosong yang diperolehi daripada sumber air yang yang ditapis menggunakan water filter (penapis air) Coway.

Kebetulannya, saya dan keluarga memang minum air bersih yang ditapis dengan water filter Coway. Jadi apa salahnya jika kucing-kucing saya tu turut diberikan air bersih juga.

Idea memberikan ais kosong datang secara tidak sengaja. Pada suatu hari, saya telah kosongkan tangki water filter Coway. Air panas dan air suam sudah habis saya gunakan. Air yang ada pada ketika itu hanyalah ais kosong.

Kebetulannya bekas minuman kucing juga telah kehabisan air. Jadi saya mencuba memberikan ais kosong kepada kucing-kucing tu. Mana tau rupa-rupanya kucing-kucing tu sukakannya!

Sumber ais kosong tersebut saya perolehi daripada water filter Coway model Petit. Model Petit ini berfungsi untuk menapis dan mengeluarkan air reverse osmosis yang terdiri daripada 3 jenis suhu, iatu air panas, air suam dan ais kosong.

Ais kosongnya boleh mencapai sehingga suhu 4 darjah celsius. Memang benar-benar sejuk. Ketika  standby mode suhu ais kosong adalah 9 darjah celsius.

Sila klik di sini (Coway Malaysia) untuk mengetahui lebih lanjut tentang water filter Coway.

 
Water filter Coway (Model Petit)
Sumber Foto: Google


Kesimpulannya, dalam cuaca panas di Malaysia adalah penting bagi kucing mendapat cukup bekalan air dan air tersebut mestilah bersih. Tanpa bekalan air bersih yang mencukupi kucing akan mengalami hidrasi. Keadaan ini boleh menjadi satu daripada punca kematian kucing.

Dalam hal ini, ais kosong dapat menggalakkan kucing-kucing saya minum lebih banyak air.

Sehubungan itu, (i) memberi kucing minum ais/air kosong, (ii) membenarkan kucing bermain-main dengan kiub ais, dan (iii) meletakkan kiub ais pada badan kucing, dapat membantu mengurangkan masalah strok haba yang dialami oleh kucing ketika cuaca panas.

Bagi mengetahui lebih lanjut tentang cara untuk mengatasi strok haba yang dialami oleh kucing, sila klik di sini (Dear Cuddly Cats Blog).

Jika ingin menonton youtube kucing bermain dengan kiub ais, sila klik di sini (Cat's first time playing with an ice cube).


Sambil bermain-bermain dengan kiub ais kucing berpeluang minum ais
Sumber Foto: Google



Kiub ais dilletakkan di atas kepala dan belakang kucing
Sumber Foto: Google

Di bawah ini adalah gambar pelbagai aksi kucing yang sedang minum air. Jom layan gambar-gambar tersebut.


Eh, eh, kucing minum air tuannya? Jangan-jangan lepas ni tuannya pula sambung minum!
Sumber Foto: Google



Kucing outdoor minum air yang disediakan dalam bekas di luar rumah
Sumber Foto: Google



Kucing minum air terus daripada paip
Sumber Foto: Google



Eh, eh, betul ke minum air tu? Atau action je? Huhu
Sumber Foto: Google



Kecil sangatlah gelas ni.  Dahlah air sikit! Susah nak minum. Kena jelirkan lidah!
Sumber Foto: Google



Eee..kucing minum air tandas! Wek..wek..wek
Sumber Foto: Google


Wah! Nyamannya. Kucing minum air sampai basah kuyup kepala!
Sumber Foto: Google


Kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT)? 
Bagaimanakah cara nak minum air daripada water dispenser yang tinggi?
Jawapan: Tiru macam saya!
Sumber Foto: Google



Ewah! Ewah! Kucing yang dimanja tuannya, minum air daripada bekas minuman khas!
Sumber Foto: Google


Cuaca panas ni, minum air pun sodap! Dalam baldi pun dalam baldi lah! Tapi air panaslah!
Sumber Foto: Google



Kucing outdoor minum air paya bertakung
Atau mungkin kucing liar? Ye ke kucing liar? Amboi, cantiknya kucing liar!
Sumber Foto: Google



Hati-hati minum air tu! Nanti terjatuh pula!
Sumber Foto: Google

No comments:

Post a Comment