Thursday 16 July 2015

Pencakar Kucing (Cat Scratcher)




Pencakar bentuk tiang yang dilengkapi dengan permainan
Sumber Foto: Google


Kepada pencinta kucing yang ingin memelihara kucing dalam rumah (indoor) adalah disarankan untuk menyediakan cat scratcher kepada kucing. Tujuannya adalah untuk mengelakkan atau mengurangkan tabiat kucing mencakar sofa dan perabot. Ini adalah kerana sifat semulajadi kucing dalam habitat asalnya di hutan, suka mencakar untuk mengasah kuku. Kucing biasanya akan mencakar pokok-pokok yang ada di sekeliling.

Terdapat berbagai-bagai jenis cat scratcher di pasaran. Semuanya bergantung kepada keperluan dan budget masing-masing.

Cat scratcher paling murah yang saya pernah beli adalah berharga RM13. Tetapi diperbuat daripada kotak dan mudah berhabuk.



Cat scratcher yang diperbuat daripada kotak
Sumber Foto: Google

Akibatnya, lantai perlu dibersihkan  dan disapu dengan kerap. Bagi pemilik kucing yang mengidap penyakit athma dan sinusitiscat scratcher begini akan mendatangkan masalah.

Biasanya cat scracther yang diperbuat daripada kotak, didatangkan dengan catnip (sejenis herba yang dipanggil herba kucing galak). Apabila ditaburkan catnip kepada cat scratcher ini, kucing akan aktif bermain.

Dalam kes anak-anak kucing saya, hanya Sussy (male cat) yang menjadi aktif selepas terhidu catnip. Sophie (female cat) tidak menerima sebarang pengaruh daripada penggunaan catnip ini.

80 peratus kucing akan berubah tingkah laku menjadi aktif setelah menghidu catnip. Catnip ini ibarat drug yang akan menjadikan kucing aktif. Walau bagaimanapun, ini adalah drug yang tidak berbahaya untuk dihidu dan dimakan oleh kucing.




Sassy & Cat Scratcher
Sumber Foto: Koleksi Peribadi

Cat scratcher di atas ini pula diperbuat daripada tali guni dan kon (bahagian dalam). Tali guni ini diwarnakan dengan warna pink dan turquosie. Selain daripada itu, terdapat sebiji bola berwarna purple yang turut dibuat daripada tali guni. Harga asal cat scratcher ini  ialah RM75. Selepas diskaun, harga cat scratcher ini ialah RM69.

Sassy, Sussy dan Sophie memang suka memanjat dan mencakar cat scratcher seperti dalam gambar di atas. Sambil memanjat anak-anak kucing akan menepis bola yang asyik tergolek tersentuh kaki.

Seterusnya, saya pernah lihat cat scratcher yang hampir sama seperti dalam gambar di bawah, di sebuah klinik haiwan swasta. Harganya dalam lingkungan RM400. Memang selesa untuk kucing mencakar dan berehat di buaian. Bertuahlah kucing yang dibelikan cat scratcher seperti ini oleh tuannya.



Cat scratcher yang lebih mewah
Sumber Foto: Google

No comments:

Post a Comment