Sunday 19 July 2015

Vaksinasi Kucing



Kucing yang divaksin disuntik di bahagian belakang yang berdekatan dengan tengkuk
Sumber Foto: Google

Gambar di bawah adalah anak kucing milik saya yang diberi nama Shiro. Shiro berumur dalam lingkungan dua bulan lebih dan akan divaksin buat pertama kalinya. Shiro adalah silang kucing Maine Coon dan Parsi.


Gambar Ketika Kali Pertama Kami Tengok Shiro di Pet Shop
Sumber Foto: Koleksi Peribadi

Kos vaksin termasuk pemeriksaan doktor, ubat cacing dan beberapa suap wet food adalah RM35. Bagi saya kos tersebut worth it kerana dapat menyelamatkan nyawa kucing. 

Berdasarkan pengalaman saya, kucing yang disuntik vaksin secara berkala didapati lebih berdaya tahan melawan penyakit. Contohnya penyakit FDL (leukimia). Kucing yang tidak divaksin tidak mampu melawan penyakit dan boleh mengakibatkan kematian, klik di sini (Kucing Terbuang).

Kucing yang telah divaksin walaupun diserang FDL (leukimia), kucing-kucing tersebut tidak akan berhadapan dengan kematian (hidup dan mati ditentukan oleh Allah SWT). 

Kucing yang divaksin secara berkala, walaupun diserang penyakit tersebut, mungkin hanya demam dan sakit tetapi tidak sampai ke tahap meragut nyawa (Allah SWT yang menentukan hidup dan mati bagi setiap yang bernyawa). 

Kita sebagai manusia perlulah berusaha mengelakkan kesakitan/kematian kucing di bawah jagaan/peliharaan kita. Caranya adalah dengan mengambil langkah pencegahan melalui vaksinasi terhadap kucing. Mencegah itu lebih baik daripada mengubati.

Suntikan vaksin secara berkala di klinik swasta boleh dilakukan kepada anak-anak kucing yang telah mencapai umur lebih sebulan. 

Jika di klinik kerajaan, suntikan vaksin hanya boleh dilakukan setelah anak-anak kucing mencapai umur tiga bulan.

Berdasarkan pengalaman saya, suntikan vaksin secara berkala di klinik swasta dilakukan sebanyak tiga kali berturut-turut. Kos untuk setiap suntikan vaksin adalah RM35. 

Jarak masa untuk setiap suntikan adalah setiap tiga minggu. Syarat lain untuk vaksinasi adalah anak-anak kucing atau kucing mesti dalam keadaan sihat.

Bagi tujuan itu, doktor akan memeriksa suhu badan kucing dengan menggunakan termometer. 

Selain itu, doktor juga turut menyuapkan wet food menggunakan wooden stick (macam stick ais krim). 

Bagi anak-anak kucing atau kucing yang sihat, wet food itu akan dimakan. Sebaliknya, bagi kucing yang sakit teruk wet food tersebut tidak akan dimakan.

Selepas suntikan vaksin secara berkala sebanyak tiga kali berturut-turut, suntikan seterusnya adalah setahun selepas tarikh suntikan vaksin yang ketiga.



Kucing yang sudah besar masih perlu divaksin
Sumber Foto: Google

No comments:

Post a Comment