Wednesday 15 July 2015

Kucing Terbuang


Kucing Terbuang
Sumber Foto: Google



Kucing Terbuang
Sumber Foto: Google


Kisah banjir pada penghujung tahun 2014 banyak mengamit kenangan. Terutamanya kenangan yang menyedihkan. Berapa ramai orang yang kehilangan ahli keluarga dan harta benda. Semua itu memerlukan masa untuk melupakan segala keperitan dan kepiluan. Takziah kepada keluarga mangsa yang telah kehilangan ahli keluarga terdekat dan juga saudara mara.

Di sebalik cerita sedih pada penghujung tahun 2014, perkara yang terjadi kepada saya adalah sebaliknya. Saya telah memperoleh 'harta' yang tidak ternilai harganya. Inilah anugerah Allah SWT. 'Harta' tersebut adalah tiga ekor kucing siam (silang kucing siam dan kucing kampung) yang sangat comel.

Alkisah ceritanya, beberapa hari selepas pulang daripada hotel (tempat untuk transit ketika banjir) saya terdengar bunyi baby cats mengiau-ngiau. Suara yang sangat halus dan seperti kelaparan. Meow-meow. Kedengaran seperti lebih daripada seekor. Saya meminta anak pergi tengok adakah anak kucing kampung atau anak kucing liar yang kelaparan. Tetapi saya diberitahu bahawa semua anak kucing tersebut berada dalam kawasan rumah jiran-jiran.

Sehinggalah pada suatu hari saya bertanya kepada jiran-jiran, saya diberitahu bahawa selepas banjir ada orang yang buang baby cats di kawasan rumah kami. Maka dengan itu, saya dan anak adopt baby cats tersebut setelah mengetahui ianya tidak bertuan. Saya telah berikan nama kepada baby cats tersebut.



Baby cat, Sassy
Sumber Foto: Koleksi Peribadi



Baby cats, Sassy dan Sussy
Sumber Foto: Koleksi Peribadi



Baby cats, Sassy dan Sophie
Sumber Foto: Koleksi Peribadi

Ketiga-tiga ekor baby cats berumur dalam lingkungan sebulan lebih ketika saya dan anak adopt mereka. 

Kami bawa baby cats  ke klinik haiwan kerajaan untuk suntikan vaksin. Tetapi belum boleh kerana belum cukup umur tiga bulan. Oleh itu, baby cats  hanya diberi ubat cacing dalam bentuk cecair.

Namun, belum sempat baby cats mencecah umur tiga bulan, mereka telah diserang penyakit FDL (leukimia). Ini bermakna baby cats belum sempat menerima suntikan vaksin. Bagi tujuan rawatan segera, saya menghantar baby cats  ke klinik swasta.

Sophie dirawat sebagai pesakit luar, manakala Sassy dan Sussy dimasukkan ke wad. 

Walau bagaimanapun, Sassy tidak dapat diselamatkan dan mati dalam wad. Sedih.

Sophie pula walaupun selamat tetapi  menjadi bisu. Ia tidak dapat mengiau meow-meow seperti kucing yang normal. 

Ia hanya dapat mengeluarkan bunyi aak..aak..aak apabila hendak berkomunikasi dengan manusia.

No comments:

Post a Comment